onsdag 14 mars 2012

Att köra i trafiken

Att Köra i Trafiken
Använd blinkers!
Det gör alla andra, de signalerar till och med åt varandra med blinkersen på de kurviga bergsvägarna så att de bakomvarande vet att det är ”grönt” att köra om. Grönt i detta fallet kan vara att han inte TROR att det skall komma någon mötande trafik, eller att det bara är en mindre bil och att de antagligen får plats samtidigt.

När det regnar är det HALT, särskilt om det är lerigt, och folk ser mycket sämre. Utanför marknaden kan det också vara rejält halt efter att folk har friterat mat i vägkanten i 30 års tid. Möte på fel sida händer hela tiden så håll dig långt till VÄNSTER och ta det lunght. Se också upp för hundar, katter, kor, hönor, bufflar och elefanter på vägen. Kör helst inte över ormar då de kan hugga av reflex.


Jag tog körkort nu i år för både motorcykel och bil. Teorifrågorna hade 4 svar varav 2 gick bort direkt för att de var löjliga, sedan var det bara att välja det MINST löjliga av de återstående två alternativen för att få rätt.

Exempel på en riktig fråga på mitt test:
Du kör och är trött. Vad skall du göra?
1) Dricka en kopp kaffe
2) Ta en amfetamintablett (sant!)
3) Stanna en stund på säkert ställe och sova
4) kommer jag inte ihåg exakt, men det var något i stilen "kör fortare så du hinner fram innan du somnar"


Det fanns också några slamkrypare;

Vad får du inte köra på allmän väg:
En bil med skatteskulder
En tank (pansarfordon med larvfötter)
En bil utan vindruta
En bil som tutan är trasig på
-Hmmm..... jag svarade "en bil med skatteskulder" men i detta fallet var rätt svar: En bil utan vindruta. ;p

Det var också en fråga med fyra bilder där man skulle klicka på bilen som parkerat korrekt. Bilden jag klickade på var korrekt, när sedan samma fråga kom igen, fast med 3 andra bilder klickade jag på min "Korrekta" parkering igen, men den var då inte längre korrekt. -Åhej och hå!
Hursomhelst, jag har inte läst teori sedan jag tog mitt körkort för 15 år sedan, men klarade både prov för bil och motorcykel direkt. "Uppkörningen" skedde på INHÄGNAT OMRÅDE och bestod i att stanna vid 3st stoppskyltar, samt parkera i en väldigt generös ficka. På vägen utanför provområdet är trafiken tät och intensiv, men att köra upp innanför staketet själv i bilen samtidigt som 7 andra bilister mot en kontrollant, ståendes i andra änden av området vid fickparkeringen, var hur lätt som helst!
Om du tar med internationellt körkort som finns attbeställa på flera ställen så kan du få för bil i Thailand också, om du då säger till att du skall ha för motorcykel också så skall det enligt bekantas utsago inte vara några problem. Du kan bara ta det "på riktigt" om du hyr hus/lägenhet i Thailand. Mera om hur du tar körkort kommer senare i menyn under "För dig som bor i Thailand".




Motorväg

På motorvägen möter du folk i bil och på MC som kör på fel sida mot trafiken (de skall bara ”en liten bit!”), bilar kan också BACKA på motorvägen efter att ha missat sin avfart!

Det är fotgängare som korsar motorvägen även om den är 9 filer! De går då ut en bit och stannar i vägbanan och söker ögonkontakt. Håll bara farten och få inte panik. Om de sett dig så kommer de INTE att kliva ut framför dig!

Folk (Thai, turister och andra) kör även påverkade av det ena och det andra, särskilt på kvällar och helger. Det finns många barer i vägkanten som specifikt säljer snapsar med den billigaste spriten
så man svänga in på vägrenen och ta sig en shot i farten.


TIGHT trafik.
Avstånden till dina medtrafikanter är inte stort. Kanske ifrån 5 ned till en halv meter mellan bilar i stadstrafik och ned mot ca 20-50cm för motorcyklar. Gör INGA HASTIGA MANÖVRAR! Spotta heller inte ut genom bilrutan, eller åt sidan om du kör motorcykel, det är alltid någon där bredvid dig!

Om du kör motorcykel så hyr inte en stor, och använd HJÄLM. Du skall också vara medveten om att den ”fulla försäkringen” som du betalat för bara gäller för personskador och bara upp till en viss summa för dig och eventuella andra offer, INTE för några materiella skador. En repad dörr på en ny Toyota kanske kostar dig 10-15 000 SEK.


Hyra bil
Om du hyr en bil så är de oftast fullt försäkrade men med tanke på hur lätt och billigt att ta sig runt med andra transportmedel skall man helst låta bli. Det är svårare att hänga med i trafikrytmen med bil än motorcykel, och man riskerar andras liv med sin ovana framfart. På en del platser är det inte dyrare att hyra en taxi/privat chaufför inklusive bränsle för en heldag än att hyra bara bilen. Bilköer är också vanliga och parkeringsplatserna få.



Olycka
Om du är inblandad i en olycka så skall du kontakta uthyraren direkt utan att flytta på fordonen överhuvudtaget. När en turist och en thailändare krockar så kräver oftast polisen att det är du som skall ersätta thailändaren oavsett om denne både är berusad och körde rakt in i dig när du stod still. (Om två thailändare krockat säger många att man skall åka förbi då det händer att de skyller olyckan på dig även om du bara stannat för att hjälpa till).

Kom ihåg att som turist så är du oändligt rik och har antagligen minst fem nya fina bilar hemma i Sverige. Att en thailändare skulle behöva ge ersättning till dig kan rent ut sägas vara löjligt!


Störst kör först!
Det är också en oskriven regel som säger att störst kör först. Räkna inte med att en lastbil skall sakta in eller ens sluta gasa på för att undvika att sakta klämma dig mot en annan bil. Folk med nya bilar vägrar också ofta att ligga bakom en motorcykel, även om den kör snabbare än dem och att det kommer mötande trafik. Med en ny bil har man också köpt sig status, och att ligga bakom en sketen motorcykel och harva när man sitter i sin nya tvåmiljoners pickup är för många totalt otänkbart. Se till att hålla dig ur vägen när de klämmer sig förbi, för förbi ska de, även om de prejar dig av vägen i processen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar