onsdag 14 mars 2012

Oro

Oro
Glöm bort din oro för flygplanskrasch, hajar, dödsmaneter, tsunamis, magsjuka, stulna väskor, malaria, växthuseffekten, om du gav för mycket i dricks till taxichaffisen, de utdöende tigrarna, ifall du glömde att stänga av spisen hemma osv. Du har nu semester och skall bara oroa dig för EN ENDA SAK och det är TRAFIKEN!

Dödligheten på vägarna är HÖG! Kanske 40-50 svenskar dör i trafiken varje år i Thailand. Var försiktig och använd bälte/hjälm! Vänstertrafiken är skum för oss högertrafikanter. Det tog mig 2 hela månader innan jag lärde mig att korsa en väg till fots på ett säkert sätt. Om det är jag som är dummare än en gathund (som fixar det galant) eller om det verkligen ÄR svårt låter vi vara osagt. Om ni är två som går så håll varandra om livet och se åt varsitt håll!

I trafiken så stannar fordonsförare för rött ljus om de inte:
  • -bara saktar in såpass att folk kan halvspringa över
  • -inte känner för det
  • -håller ett paraply framför ansiktet för att skydda sig mot solen, och därmed inte ser det
  • -har bråttom
  • -är fulla
  • -tycker att de hinner köra vidare innan du hunnit fram till dem i alla fall, osv.

Detta gäller även på övergångsställen!!!

Rött ljus gäller inte för vänstersväng, inte i praktiken iaf. Håll koll på dina mottrafikanter och anpassa dig. Darwins lag gäller!

2 kommentarer:

  1. Du har en jättebra guide + att du skriver så roligt :)
    Jag åker ner snart för första gången.

    SvaraRadera
  2. Tack (och tack!) :))

    Jag hoppas du känner att du har lite mera koll iaf! :)
    Hoppas att du får en trevlig resa, och skriv gärna en rad när du kommit hem om hur det var! (om du vill alltså :)

    Mvh Mathias

    SvaraRadera