onsdag 14 mars 2012

Ta sig runt i Thailand, Taxi, Minibuss, Tuk-Tuk mm

Att ta sig runt i Thailand

Taxameter
Det är (nästan) alltid billigare och bättre att åka taxi med taxametern på, istället för svart. Anledningen till detta är att en chaufför som kör med mätaren på inte har någon anledning att köra omvägar, plus att han verkar hederligare överlag. Vid rusningstrafik så kan de dock vägra att köra med mätaren på, anledningen är att det är vanligt med trafikstockningar och de "förlorar" på din körning jämfört med att ta en annan kund. Kort sagt, är det massiv trafik, betala det han vill ha utan knorr. Om det är vägtullar (toll), tex på ”Expressway” ifrån flygplatsen så lägger han ut för dem och lägger på det på räkningen efteråt. Ring/maila ert hotell innan avresa och fråga hur mycket en taxi dit skall kosta, de har koll!

Minibuss
Är ett av transportmedlen som finns att tillgå. Det är dock inte speciellt säkert och ganska omständigt, ibland kan det vara tre byten innan man är framme.

I stort sett ALLA som har en affär av något slag säljer också biljetter. Boka där ni har ert boende, eller på en ”resebyrå” ute på gatan. Beställ dagen före ni skall åka så att de inte hinner glömma bort er. Se till att ni har GOTT OM TID då resan kan ta en timme eller två längre utan anledning, och ännu längre med en.

Skriv av telefonnumret till minibussbolaget direkt när ni får biljetten, det kan vara bra att ha om det blir några problem. Pappersbiljetten tas ifrån er av föraren när han hämtar upp er. Köp med smörgåsar, dricka med mera ifrån 7-11 så ni klarar er. Ni kommer att stanna minst en gång på en rastplast där det finns chips, kakor, mat osv att köpa men priserna är dubbla och maten/glassen där kanske man skall passa sig för. Det kan vara långt mellan rastplatserna och de som finns har endast endast huk-toaletter.

Den fruktade Huk-toan! (Spolningen till vänster i bild)
Här följer en kort beskrivning av hur resan kan gå till:

Minibussen kommer i tid +/- 15 minuter, och ni stiger på. Sedan börjar den åka fram och tillbaka på smågator och plocka upp flera folk, ibland även fast det redan är fullt. Efter att den är helt full åker den oftast iväg till en omlastningsplats där det råder organiserat kaos. Ta det lungt och bli inte arg. Ibland märker de upp er med klisterlappar för att hålla ordning på er; Airport, Town, Patong osv. Det verkar väldigt oordnat, men detta är deras jobb som de gör år efter år så de har koll, vad de däremot inte har är orken att förklara allt för er i detalj. De kanske gjorde det de första tusen gångerna, men har sedan länge tröttnat.

När ni är på omlastningsplatsen försöker de också ”hjälpa” er med hotell/boende, utflykter mm (kom ihåg att de får commission/provision).

Det låter ganska exakt såhär:
Vart skall ni?
Till Phuket!
Phuket, jahaja, då hoppas jag att ni redan ordnat boende...
Nä, vi tänkte titta efter något på plats.
Ojojoj, ni vet väl om att det är ooooomöjligt att få tag på ett rum nu pga XXXXXXX?
Det ska nog bra!
Det är fullt överallt, men jag kan fixa rum åt er, vi har alla prisklasser, 200, 300 och 500b. Nära stranden med eller utan AC! (var det inte utsålt alldeles nyss pga XXXXXXXXX?)
Nja, vi vet inte, vi tänkte ju...
Slå till nu! annars står ni där med skägget i brevlådan osv.. osv.. osv..

Om ni känner er osäkra kan ni ju ta EN natt, men var medvetna om att ni får betala mer än om ni bokat själva, samt att strandläget var antagligen en överdrift. Säg att ni redan har boende ordnat på den adress ni tänkte kolla på. Det finns alltid rum att få tag i, där eller bredvid.


OBS!
Under sportlov, jul nyår osv KAN det vara utsålt. Det kan då vara ide att ha en eller 2 nätter bokade iaf! Jag tror inte de sparkar ut er om ni sedan vill stanna längre. (-Eller?)

Om ni gör en sökning på hotell så kan ni få en uppfattning om det verkar vara gott om rum eller inte.




Avfärd från omlastningsplatsen
Efter ett tag, mellan 1 min och 45 så ropar de upp Airport, Airport!! och om detta är er destination så är det dags att följa med till minibuss nr2. De som kommer först får bäst plats, de sista två kan få packa ihop sig och sina väskor framme hos chauffören där det finns en och en halv sits. Ofta har han också max kyla på för att hålla sig vaken.

Sätt dig långt fram på HÖGERSIDAN eller i mitten. Om du har din plats där så kan du se föraren i backspegeln och väcka honom när han somnar. Mer än hälften av alla minibussar som går längre sträckor har jag fått väcka chauffören upprepade gånger under färden. Ibland kör de 12 timmar på en dag, ibland har de festat hela natten, eller bara inte sovit.

Varningstecknen för trötthet är lätta att se:
Gäspningar
Gnuggande i ansiktet, ögonen
Kliande i huvudet
Nickande huvud
Långa blinkningar följda av uppspärrade ögonbryn om och om igen
Onödigt mycket pillande med stereon eller fläktutblåset
Grejande med annat i bilen, i handskfacket, papper osv.
(Hjärnan försöker hitta saker att sysselsätta sig med för att hålla sig vaken)

Oftast går dessa resor bra, men det är på Guds Nåder att det inte är flera olyckor än vad det är!

Det är ofta många långa väntetider till synes utan anledning. Ni har alla skyndat att packat in er i bussen som nu är helt full och står och går på tomgång, föraren sitter bakom ratten eller väntar bredvid bilen och avgångstiden är passerad med 20 minuter, och det är då nästa väntan börjar. Kanske 10 minuter, kanske 30 eller en hel timme och sedan åker ni iväg utan att förstå vad ni väntade på. Så är det bara!

Hur många av dessa stopp/byten/väntetider det är längs vägen är det ingen som vet, så räkna med en garanterat försenad ankomst. Om ni märker att er förare är för trött eller full kanske det kan vara värt att kliva av bussen på rastplatsen och ta sig fram på annat sätt. Det kanske kan vara värt några hundra att köpa en ny biljett eller betala någon lokal bilförare att köra en.

Jag har ännu inte klivit ur en minibuss, men däremot nästan blivit avsparkad pga av att jag föreslagit chauffören att stanna för kaffe två gånger, samt att (efter att han bara kört vidare halvsovande en timme till) påpekade att det var helt ok om han ville stanna och ta en tupplur innan vi åkte vidare.
Han skrek och svor att jag skulle hålla käften (jag tror han var rejält bakis), men jag tyckte iaf att det var bättre att han var arg än bara trött!

En gång fick jag dock hastigt kliva av bussen mitt uti ingenstans i bergen då jag fick matförgiftning efter att ha ätit på busstationen. När jag sedan fått ur mig allt gick jag tills jag såg en "busshållplats". Där tog jag ned en affish och kopierade min destination på Thai ifrån guideboken. Jag höll upp min improviserade skylt och fick lift redan med tredje bilen av en soldat (vid namn Mr Support!) som var klädd i camouflagekläder och bara kunde några enstaka ord på engelska. På hans höft hängde en stor revolver...

Mitt uppe på berget var han angelägen om att jag skulle gå ut på en utbyggd plattform för att beundra utsikten, medans han stod kvar på fasta marken med min nya digitalkamera för att ta ett kort på mig... det var några svettiga minuter innan vi var på väg i bilen igen, men han var bara trevlig och hjälpsam!


Den internationella liftningsymbolen Tummen fungerar inte i Thailand. Använd tecknet för sakta ned (för handen upp och ned med handflatan nedåt). Generellt så skall man endast lifta i nödfall och kanske inte ens då, och om du är ensam kvinna skall du nog inte vara själv ute på vägarna alls.

För det mesta går resorna med minibuss bra, men åk hellre med de statliga bussarna som har bättre ordning på sina förare, eller med tåg, flyg eller kanske taxi. Båtar är också ett trevligt transportmedel där man får se mera av landet. Fråga där du bor eller på gatan så bokar de åt er. Det är lättare att ordna en båt/flyg/tåg-kombination i Thailand än att ta sig enkel resa Stockholm-Arlanda hemma i Sverige!



Tuk-tuk
Det verkar som om de blir värre och värre med att köra till fel plats, åka utan att lämna tillbaka växel osv. Se till att du kommit till rätt plats innan du betalar, och ha jämna pengar. Om de är väldigt snabba med att få in dig på en restaurang eller liknande kan du börja ana ugglor i mossen. Varför skulle han bry sig i var du går när han redan fått betalt för resan? Åk hellre med en dyr otrevlig förare, än en som är billig och övertrevlig. PRUTA!!


Motorcykel
Om du aldrig kört motorcykel i Sverige så är inte Thailand den bästa platsen att lära sig på. Trafiken är intensiv, man kör på ”fel” sida och det finns både skrivna och oskrivna regler och samtidigt inga regler. MC-taxi är kul, snabbt, och billigt men har inget lastutrymme och är lite farligt. Använd hjälm och håll in knäna ordentligt!


Flyg
Är billigt! Bäst priser brukar det vara att åka med www.airasia.com. Tänk på att Bangkok har TVÅ st flygplatser, men det är bara den nya "Suvarnabhumi" (den du landade på) som flyger Internationellt.
Den andra, "Don Muang" är för Inrikesflyg.

Om man köper biljetterna på flygplatsen precis innan avfärd så kan de vara dyra. Det är billigare att boka i tid, speciellt inför (Thai) helgdagar! Tänk också på att om TORSDAG är en helgdag så kanske flygen börjar fyllas upp redan ONSDAG eftermiddag när folk åker hem. De allmänna helgdagarna finns listade på: www.thaiembassy.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar