lördag 10 mars 2012

Köpa flygbiljetter / Boka hotell

Konsten att köpa bra flygbiljetter
Först och främst, skall man köpa en paketresa, (inkl hotell) eller skall man bara köpa en flygbiljett och ordna boende själv?

Bra fråga. Om du aldrig varit iväg på en resa själv så kanske det kan kännas tryggt att boka en paketesa. Då är allt klart när du kommer fram. De tre mest kända (största?) vi har är väl (i bokstavsordning): Apollo, Sembo och Ving
Se bara till att du läser på om omdömen på hotellen de erbjuder innan du bokar så du inte blir besviken. På Hotels.com kan du både boka, samt söka omdömen på hotell. De har en prisgaranti och när min familj var och hälsade på hos mig bokade vi hotell genom dem. I receptionen på hotellet ville de ha 3 000b/natt, nästan 700SEK, medan bokningspriset online på Hotels.com var 220SEK, en TREDJEDEL! De fick dessutom var 7:e natt gratis(!)

Om du inte hittar några recensioner på Svenska kan du byta språk till Engelska på sidan, då dyker det upp flera!


För dig som är lite mera resvan eller vill åka runt mera fritt så räcker det med en flygstol. Då fixar du boende på plats, eller bokar en eller 2 nätter så du kan fixa boende i lugn och ro när du kommer ned.


Resegarantin
Gäller för PAKETRESOR, enligt reglerna ställda på Konsumentverkets sida.
Jag tror resan räknas som pakerresa om man bokar flyg inlkusive 2 hotellnätter på samma gång/med samma arrangör. Då har du möjlighet att få pengar tillbaka vid flygbolags/resebolags konkurs.



När skall du boka/åka?
Ibland är det billigare att köpa i väldigt god tid, ibland är det billigare några veckor upp till en månad innan avfärd. Svårt att säga. Vad man däremot KAN säga är att priserna varierar till och med under samma dag. Om du ser ett erbjudande som verkar bra, slå till direkt för nästa dag kan det vara en tusenlapp eller två dyrare! :( Variera också din sökning för olika dagar, att prova att åka en dag tidigare eller senare är det ABSOLUT bästa sättet att hitta bättre pris! En del sajter har sök +/- 3 dagar, prova den funktionen.

Tänk också på att runt sportlov och jul mm så är det oftast dyrare att åka. Om du hittar ett bra pris för de dagarna skall du nog slå till direkt för de försvinner blixtsnabbt! 



Avbeställningsskydd
Är viktigt, även om du bestämt dig för ett exakt datum att åka. Tyvärr händer saker utanför vår planering. Avbeställningsskydd för SJUKDOM ingår ofta gratis om du betalar resan med bankkort typ Swedbank och ICA (antagligen de andra också, fråga din bank!).


Försäkring mot flygbolagskonkurs är jag lite kluven inför. Om jag bokar resan långt i förväg så brukar jag köpa till den, den brukar bara kosta en hundring, men om jag bokar nära inpå så struntar jag i den. Här får du bestämma själv! ;)

**************************************************************

Val av RESEBYRÅ.
Det finns massvis med bolag att boka igenom och så gott som ALLTID är det billigare att boka (själv) genom en resebyrå på nätet än genom FLYGBOLAGET direkt. Varför vet jag inte.

Det finns mååååånga resebyråer att välja mellan, och det är svårt att veta vilka som är seriösa.
Jag brukar boka med Travelstart, Doodle och Sembo. Dessa har alltid fungerat klockrent och det har aldrig varit några problem. Sök, boka och betala!

Söka kan du göra närsomhelst, men SE TILL ATT HA PASS, BANKKORT OCH BANKDOSA FRAMME när du väl skall köpa resan!


Olika resenärer har olika krav på flygresan, så jag grupperar in Er (grovt) i olika kategorier:

Drönaren/långresenären (som jag ;)
Du är väldigt flexibel och eftersom du har sån frihet att åka så har du antagligen inte så mycket pengar att röra dig med, de två går tyvärr sällan hand i hand. Du kan oftast spara över 1000kr på att da en biljett med längre restid, flera byten.

Jag själv brukar spana priser nån månad innan jag tänkt åka och eftersom jag är borta 6 månader i taget så tycker jag att priset är viktigare än kort restid. När jag sedan sitter i Kina och har 12 timmars väntetid mellan flygen så känns det som att man nog skulle betalat de där 1500 kronorna för det snabbare flyget...


Vad kostar en biljett för oss då?

Priset jag betalar för en biljett med utresan mellan slutet av September slutet av Oktober, och med hemresa i slutet av April brukar med lite letande ligga mellan 5200 till 6500SEK inkl skatter och avgifter.



Familjen
Du/Ni har ett eller flera skrikiga barn som var omöjliga att bli av med innan avfärd.

En del bolag har barnrabatt som gör att även om deras biljetter kostar mera så kan det löna sig med rabatten. Min syster åkte -06 med 2 av sina barn, 13 och 14 år, med Thai Airways och betalade 7500kr för sin biljett, och Thai hade barnrabatt på 75% så de åkte 3st för totalt 10 000SEK t o r!



Pensionären
Prioriterar oftast restiden. Flyger ni med Thai Air så går direkt flyget (inga byten!) på ca 10,5 timmar. Oftast så går planen över natten så några timmar försvinner i form av sömn.



Sista minuten
Kan finnas sjukt billigt även till Thailand. De billigaste jag sett brukar komma i Februari och kostar mellan 2500 för en vecka och ca 3500 för två. Tänk på att en dag går åt till själva resan dit, och en dag hem, så det är nog värt en extra peng för den lite längre. Tre veckor är min personliga rekommendation att åka. Tänk på att sista minutenbiljetter kan försvinna DIREKT! Om det är ett kanonpris så gör du bäst i att BOKA OMEDELBART!



Att välja flygbolag
Priset, restid. samt antal byten är väl det viktigaste. Tid är pengar sägs det och man kan spara en del på att åka med längre restid, men ibland kan det ju vara värt att komma fram snabbare.

Andra orsaker som spelar in i val av flygbolag:
*Säkerhet
*Politiska åsikter, är landet en diktatur eller liknande som du inte vill stödja?
*Övrigt, tex det faktum att om du åker med Thai Air (nu tjatar jag, förlåt!) så kan du välja att stiga av och/eller på i Bangkok eller Phuket. Detta kan ju vara bra om du vill spendera några dagar i huvudstaden innan du åker hem, eller få resan Bangkok->Phuket "gratis". FRÅGA Thai Air / resebyrån om detta FÖRE NI BOKAR!!



4 kommentarer:

  1. Hej
    Förstår inte vad du menar med att thaiair skulle ha 75%, när jag kollar så skiljer det inte många procent. Har inga siffror i huvudet, men Max 25. Gäller det bara lågsäsong?.
    Underbar blogg (fast jag bara kommit till första sidan)
    //C

    SvaraRadera
  2. Hej! Ursäkta att förstasidan är så lång! ;)

    De hade 75% BARNRABATT när min syster åkte iaf (feb -06). Jag gjorde en slumpmässig sökning NU på 16 april till 12 jul, och om du tar med upp till 8 barn mellan 2-11 år så åker de GRATIS. :)
    8505 SEK för 9 pers.

    Verkar dock som att 12-åringar går som vuxen, just nu iaf. Har de månne ändrat reglerna?

    Kul att du gillar bloggen, välkommen åter!
    (Googla "den lilla guiden" om du inte bokmärkt)
    ;)

    SvaraRadera
  3. haha. jag e nog knäpp, för inte ens när jag gör samma sökning som dig så får jag upp dom siffrorna. då får jag å mina åtta barn betala över hundra tusen. men skam den som ger sig. letar vidare :O)
    //c

    SvaraRadera
  4. Om du är knäpp eller ej kan jag inte uttala mig om, men JAG är det! :S Du har rätt, när jag klickat vidare ett steg till så ramlade hela priset fram och det blev dyrt som skam! Måste du verkligen ha med dig alla 8? Några av de minsta kanske kan gå som handbagage?

    Det verkar som om de bara har typ 20% rabatt som du säger.

    Leta på reseguiden.se och öppna priskalendern, ganska lätt att få bra översikt där. ursäkta mitt irrande, jag skyller på värmen! :)

    SvaraRadera